Wednesday, June 12, 2013

Keperluan menyusu..

Kali ni nak cerita sket tentang topik berkaitan breast feeding.. my comel lote son dah nak masuk 3bulan hujung bulan ni alhamdulillah setakat ni masih fully breast feeding..harap harap rezeki Fateh berterusan sehingga dia 1 tahun or kalau kuat more than that..insyaAllah..ya Allah kuatkanlah semangatku..hehe..

Entry ringkas ini sebenarnya khas buat adikku n sesiapa jua yang boleh mengambil manfaat darinya. ok, bagi ibu yang berhasrat untuk fully breast feeding baby,alat bantuan penyusuan adalah penting and perlu ada terutama sekali bagi ibu/ adikku yang berkerja :-). Antara peralatan penting tersebut :

1) Breast pump. Beli ikut kemampuan, tak semestinya pam murah dan pam manual tak boleh fully bf baby..boleh asalkan konsisten..kalau guna yang mahal tapi tak konsisten pam n direct bf pun x berjaya juga kan..insyaAllah dengan semangat yang jitu dan sokongan padu dari en hubby n org2 sekeliling insyaAllah pasti berjaya..(beri semangat untuk diri sendiri juga ni)

2) Botol susu, Warmer..Bila dah pam mesti nak guna botol kan..n bila baby dah kenyang atau tidur susu mesti nak simpan dalam peti sejuk untuk mengekalkan nutrien dan zat yang terkandung dalam susu tersebut. oleh itu dua peralatan ni penting bagi kegunaan tersebut. Botol susu beli yang sesuai macam saya guna avent n baru baru ni ada try tommie tippie tapi rupa rupanya tak muat dengan warmer avent saya. Alhamdulillah baby fateh tak cerewet puting..botol n direct bf tiada masalah. Warmer pula penting untuk memanaskan susu dalam suhu yang sesuai supaya dapat kekal nutrien dalam susu. kalau kita panaskan guna air panas more than 40 darjah celcius menurut kajian, zat dalam susu ibu akan terjejas. Kasihan pada baby minum susu ibu tapi nutrien dah kurang, tapi masih still baik daripada susu formula. Satu lagi elakkan panaskan susu 2 kali sebab yang sama juga..zat akan terjejas malah baby mungkin minum susu macam minum air kosong saja.

3) Sterilizer (for me option sebab kita boleh guna cara tradisional dengan cara steril dalam air panas mendidih). Pensteril ini untuk memudahkan ibu mensteril alat bantuan penyusuan bagi membunuh kuman dan bakteria. Ini kerana perut baby masih sensitif jadi perlukan alat ni untuk memastikan botol dan pam yang kita gunakan keep clean daripada bakteria.

4) Icepack, cooler bag. Penting apabila kita travel untuk mengekalkan suhu dalam susu yang di pam. Kalau lebih dari 4 jam pada suhu bilik maka susu tersebut tidak sesuai lagi diberikan kepada baby.

Rasanya setakat ini dulu,sebab my comel lote son tengah melasak lasak ditilam..berpusing pusing menjelajah tilam,bila terperosok bawah sofa mulalah merengek.. :) InsyaAllah jika ada tambahan akan di update kemudian. Jadi kesimpulannya, bagi ibu menyusu tu buatlah keputusan dengan baik.Jangan terlalu spend money pada pam sahaja lebih baik gunakan untuk alat bantuan penyusuan yang lain. Jika ada lebihan peruntukan tiada masalah kalau nak beli yang mahal. (Ikutkan hati nak freestyle brand medela) hehe.. till then ilal liqo...

No comments: